Hard İK

KPI 101

Yani anahtar performans göstergesi.. Tamam ama şimdilik oturmamış Türkçesi ile uğraşamayacağım. KPI işte.

CFS (critical success factors)’den olma, balance scorecard (360 derece performans)’dan doğma..

Genetik atası, süreçlerdeki kontrol noktaları ya da MBO (hedeflerle yönetim)’deki hedefler.

Amacım KPI vaazı değil. Pratik olarak –à la Ahmet-damardan gireceğiz: Püf noktaları nedir? Konumuz bu.

Kim belirler? Doğru bir grup diyeceksiniz değil mi? Emin değilim. Çalışma gruplarında sosyal psikoloji kuralları işler: Ya ortalamaya kayarlar, ya uçlara. Hatta Kağıtçıbaşı ‘grup düşünü’ diye bir kavramdan bahseder; kapasite kaybı anlamında. Onun için böyle derin entelektüel çaba isteyen bir konuda ben yıldız bireylere ödev vermeyi tercih ederim. Bir de kısa yol var: Fast food mönüsü gibi yazılımlardan seçmek; örneğin SAP’nin bu amaçla modülleri var. Seç, beğen, al. Hafif terzi düzeltmesi yapılmış kaliteli konfeksiyon.

• Neyin önemli olduğu sorusu eksiktir: Bugün için mi önemli, ilerisi için mi? Benim cevabım: Net, ayırarak düşünmek lazım. Buna şık bir gerekçe isterseniz, strateji deyin.

Optimum kaç KPI olmalı? Her kurumun yoğurt yiyişine bağlı ama 5 kulvarın her birinde 5-8 arasında yeter.  Kulvarlar: 1) finansal, 2) sayısal, 3) davranışsal/yönetsel, 4) süreçlere ilişkin ve 5) güncel (bugüne ait, geliştirme/iyileştirme/düzeltmelere dair).

KPI’ların doğru saptanıp saptanmadığı nasıl anlaşılır? Sağlama amaçlı birkaç yol önerebilirim: Hedef belirlemedeki SMART kuralı uygulanabilir. Ölçme-değerlendirmedeki geçerlilik ve güvenilirlik testi uygulanabilir (Herkes, tekrarlandığında aynı şekilde anlıyor mu?). Süreçlere dayanıp dayanmadığının çapraz kontrolu yapılabilir. Üst yönetime açıkça sorumluluk yükleyip yüklemediğine bakılabilir. Sonuçların nasıl ölçüleceğinin belirlenip belirlenmediğine bakılabilir.

• Sık rastlanmayan İK KPI’ları örnekleri ister misiniz? Örneğin İK’nın dijitalleşme basamakları modern bir KPI olabilir. İK’ya karşı iç müşteri algısında hedeflenen değişim oranları iyi bir KPI olabilir. İşveren markası hedefleri bir İK KPI’ı olabilir.

Sonsöz: KPI’larınız ya özgün, cesur, stratejik olsun; ya da hiç olmasın. Şunun da içini boşaltmayın. 

“KPI 101” üzerine bir yorum

  1. vedat güven dedi ki:

    Kurum için en mükemmel parametrelerini bulmak için çok bilimsel analizler ve modellemeler yaparak hem gecikmeler yaşanmasına hem de uygulaması ve/veya analizi yüksek fizik mühendisliği gerektirecek sonuçlara mahal vermemek gerekir. Kurum kendisi için çalışmalara başlarken biraz da temelden başlayacaktır. Yine de “İçini boşaltmamak lazım”; mutabıkız.

Yorumunuz var mı?